Inauguració de l'exposició "Galetes Trias"

La mostra es podrà veure fins al 1 de novembre del 2015

El director general d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, Joan Pluma; el gerent de Trias Galetes Biscuits SA, Joaquim Trias, i el director del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), Jaume Perarnau, han inaugurat l’exposició “Galetes Trias: història i present d’una marca consolidada” a l’espai Empreses centenàries catalanes del mNACTEC.

La mostra “Galetes Trias: història i present d’una marca consolidada” destaca la projecció nacional i internacional de la marca Trias, present a 16 països, així com la capacitat d’adaptació dels seus sistemes de producció als estàndards existents i l’esperit d’innovació que han permès adaptar-se a les noves exigències del mercat. Les matèries primeres de qualitat (ametlla, ous, nata fresca, sucre, xocolata, coco), els processos d’elaboració, l'evolució de l'envasat, de la conservació i de la gamma de productes tenen un tracte central a l'exposició. Els objectes, les màquines i la documentació aportada per l'empresa es complementa amb màquines patrimonials de la marca i que custodia el mNACTEC.

L'exposició es completa amb activitats i visites guiades per al gran públic i estudiants. Es podrà veure fins al 1 de novembre del 2015 a l’espai expositiu Empreses centenàries catalanes, ubicat al vestíbul del Museu, i que acull exposicions temporals d’empreses centenàries catalanes que avui encara estan en funcionament.

Àmbits de la mostra

L’exposició “Galetes Trias: història i present d’una marca consolidada” s’estructura en set àmbits temàtics:

Orígens i consolidació de la tradició familiar

S’endinsa en els orígens de Trias, quan el 1908 Joaquim Trias inicia la seva activitat com a pastisser i galeter en una botiga que s’ha recreat a l’exposició.

Els temps difícils

Exposa principalment objectes que evidencien les dificultats que va haver d’afrontar l’empresa durant els anys de guerra i postguerra. Entre d’altres, s’hi inclouen bitllets de l’any 1937 editats a Farners de la Selva i el llibre de caixa corresponent als anys compresos entre 1945 i 1948.

L’empresa i el territori

Il·lustra, mitjançant l’exposició de llaunes decorades amb motius locals, el vincle entre l’evolució de l’empresa i la història local, que es pot considerar ambaixadora de Santa Coloma de Farners a nivell internacional.

El procés productiu. Ingredients naturals, tradició, qualitat i innovació

Se centra en el procés productiu, que és artesanal i específic per a cada varietat, i permet observar maquinària original de la fàbrica, com la farcidora de neulets, la màquina de batre i la trituradora d’ametlles.

Les llaunes i la inspiració

L’àmbit ret homenatge a les llaunes que, amb el pas dels anys, s’han convertit en un dels trets identificadors de la marca i n’exposa exemplars de diverses èpoques i col·leccions.

Expansió i reconeixement internacional. El futur

Convida a entendre la projecció internacional de l’empresa, present a setze països, com una continuació de la visió estratègica del seu fundador, Joaquim Trias, que va apostar per promocionar les galetes entre l’incipient turisme de la zona.

Innovació tecnològica. Maquinària i gestió empresarial

El darrer àmbit de l’exposició destaca els ingredients que han convertit Trias en una empresa centenària: projecció nacional i internacional, capacitat d’adaptació dels sistemes de producció i esperit d’innovació.

Empreses centenàries

El mNACTEC va crear l’any 2013 l’espai Empreses centenàries catalanes, que s’ubica al vestíbul del Museu i que té l’objectiu de mostrar empreses catalanes de llarga trajectòria que encara avui estan en funcionament, mostrant-ne la història i l’adaptació industrial a cada època. En aquests dos anys, l’espai ha mostrat dues exposicions temporals: “Potassa a Súria, cent anys”, que repassava l’evolució humana, urbanística i social de Súria en relació al jaciment miner gestionat per l’empresa Iberpotash, i “Pont, Aurell y Armengol” que explicava la història d’aquesta empresa tèxtil terrassenca creada el 1908, i d’unes generacions amb capacitat innovadora d’adaptació per fer front al context econòmic i empresarial de cada moment.

 

08/07/2015

press-clock 9 de juliol 2015