El Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) i l’Institut Nicolau Copèrnic de Terrassa han engegat aquest curs 2019-2020 noves accions conjuntes d’innovació educativa en el marc del programa “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”. Entre les accions que s’han dut a terme aquest curs, destaquen els tallers per aprendre a fer de mediadors del patrimoni, tot fent de monitors d’experiments de ciència o d’actors en una visita teatralitzada.
Des de fa dos anys, el mNACTEC i l’Institut Nicolau Copèrnic de Terrassa són aliats educatius en el programa Magnet, amb un projecte comú d’innovació educativa amb el lema “L’ensenyament centrat en tu: competències per al futur” per potenciar l’interès de l’alumnat per la cultura científica i la tecnologia. El centre educatiu implica el mNACTEC en el seu projecte pedagògic i es creen activitats que els permeten treballar de manera interdisciplinària i competencial: analitzar les diverses professions i tasques del museu i conèixer la cultura científica, tècnica i industrial a Catalunya.
Activitats curs 2019-2020
Durant el curs 2019-2020, l’alumnat de l’Institut Nicolau Copèrnic ha pogut participar en diverses activitats interdisciplinàries i competencials relacionades amb el mNACTEC, entre les quals destaquen les següents:
Taller “Quin és el paper d’un mediador, monitor o guia al museu?”: cada dijous els alumnes visitaven el mNACTEC per assistir a tallers experimentals de ciència i aprendre’ls a fer. I després presentaven els experiments que havien après als companys i a les famílies.
Taller “Teatralitzem la visita a l’exposició ‘Tot és química’”: l’alumnat treballava en una visita teatralitzada a l’exposició del mNACTEC dedicada a la química, que quan sigui possible representaran davant les famílies i els companys.
Copa Cangur: una fase de la Copa Cangur de matemàtiques es va celebrar al mNACTEC. Es fa conjuntament amb l’Institut Vilamajor (Sant Pere de Vilamajor), l’Institut Giola (Llinars del Vallès), l’Institut Viladecavalls (Viladecavalls), l’Institut Moises Broggi (Barcelona) i l’Institut Angeleta Ferrer (Sant Cugat del Vallès).
Pràctiques d’informadors al museu: cada divendres, de 12.30 a 14.00 h, alumnes amb necessitats educatives especials feien d’informadors als visitants, sota la supervisió dels informadors del mNACTEC.
Noves accions per al curs vinent
L’Institut Nicolau Copèrnic i el Museu estan treballant per engegar noves línies d’actuació per al curs 202-2021, que se sumaran a les activitats ja iniciades aquest curs.
Entre les activitats previstes, hi ha el disseny d’un programa de ràdio a l’espai Ràdio mNACTEC; la realització d’un audiovisual sobre les exposicions del Museu; la creació d’una visita virtual i una audioguia, i un projecte de fotografia creativa. Així mateix, està previst que se celebri una lliga de debat amb altres instituts.
Programa Magnet
Aquest programa promou l’aliança d’un centre educatiu amb una institució d’excel·lència en un camp del coneixement específic. L’aliança permet al centre educatiu desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa. El programa està inspirat en les Magnet Schools dels Estats Units, que funcionen des dels anys setanta, i a Catalunya l’impulsen el Departament d’Educació, la Fundació Jaume Bofill, la Diputació de Barcelona i l’ICE de la UAB.
Les institucions que hi participen són institucions de referència i excel·lència en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.
El programa Magnet és una oportunitat per a l’institut per oferir un aprenentatge adaptat a les necessitats formatives de l’alumnat en la societat actual, implementant noves metodologies de treball. Amb una formació i acompanyament constants i amb l’aliança amb un institució de prestigi, el centre educatiu avança cap a un enfocament multidisciplinari i un aprenentatge significatiu, que situa l’alumne al centre.
Més informació
Vídeo del projecte Magnet de l’Institut Nicolau Copèrnic i el mNACTEC.