Energia

  • Màquina de vapor d'alta velocitat Willams & Robinson

    Número de registre: 4554
    Datació: c.1884
    Precisions geogràfiques: Gran Bretanya
    Forma d’ingrés: donació
    Dimensions: 260 x 285 x 194 cm

    Motor de vapor d'alta velocitat d'estructura vertical amb 3 torretes superiors circulars emmarcades en fusta. Descansa tot el conjunt sobre una gran base rectangular de ferro. A banda i banda hi ha diferents manetes de control i regulació, així com a la base.

    Aquesta tipologia de màquines tenia com a objectiu l’augment de rendiment i la seva diversificació d’aplicacions. Va quedar desfasada pels motors d’explosió.

  • Màquina de vapor Belliss & Morcom. LTD

    Número de registre: 4945
    Precisions geogràfiques: Anglaterra
    Forma d’ingrés: donació

    Aquesta màquina de vapor donava energia a una fàbrica tèxtil de Sant Celoni (Vallès Oriental), que en reestructurar l’empresa en va fer donació al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.

  • Motor elèctric

    Número de registre: 5535
    Forma d’ingrés: compra

    Motor elèctric 1/2 Manchester. Núm. 33594. Amp 3, V 300, rev 200.

  • Maqueta de palanca

    Número de registre: 5639
    Forma d’ingrés: compra

    Maqueta d'una palanca formada per una base sobre la qual se sosté una columna fixa amb un eix que regula el moviment d'una barra transversal, regulable a través de la posició de diferents forats. Als extrems d'aquesta barra hi ha situades dues boles de diferent pes, subjectes a través de cadenes.

  • Maqueta de locomotora de vapor

    Número de registre: 6568
    Forma d’ingrés: dipòsit

    Maqueta de locomotora anomenada Confederación.

  • Roda hidràulica

    Número de registre: 3305
    Datació: primer quart del segle XX
    Precisions geogràfiques: Sant Pere de Riudebitlles (Catalunya)
    Forma d’ingrés: donació
    Dimensions: 290 cm, diàmetre màxim: 5 m

    Roda hidràulica de calaixos vertical amb calaixos de fusta que giraven al voltant d'un eix amb 10 radis. Funcionava i s'alimentava aprofitant el desnivell del rec que procedia del poble de Sant Quintí de Mediona fins a Sant Pere de Riudebitlles. El salt que feia coincidia amb l'alçada de la roda.

    La missió d'aquesta roda era la de fer funcionar unes piles holandeses, recipients metàl·lics proveïts d'un corró dotat d'un moviment de rotació i unes ganivetes fixades a la seva superfície. Entre aquestes ganivetes i unes altres fixades al recipient passava la pasta de cel·lulosa per tal de batre-la, llevar-li les impureses i refinar-la abans que no arribés a la màquina de fer paper.

    Procedeix de l’antic molí paperer de Cal Ton del Pere, a Sant Pere de Riudebitlles (Alt Penedès). Aquest antic molí, primer va ser un molí fariner i a partir de 1785 un molí paperer. Va estar en funcionament, fabricant pasta de paper per a la fàbrica de Cal Ròmul, fins l’any 1967, en que tancà. Els seus propietaris van donar aquesta roda hidràulica al mNACTEC i l’edifici va ser venut a l’Ajuntament de Sant Pere de Riudebitlles que en va restaurar la teulada i una part de la façana.  

  • Alternador Société Alsacienne de Constructions Mécaniques Belfort

    Número de registre: 3400
    Datació: primer quart segle XX
    Lloc de procedència: França
    Forma d’ingrés: dipòsit
    Dimensions: 202 x 370 x 222 cm

    Alternador. Consta de dos rotors disposats paral.lelament, un més gros que l'altre, subjectats damunt d'unes plataformes quadrangulars de ferro buides per la part central. Els rotors van fixats pel costats mitjançant uns grossos cargols de ferro. A la part superior disposen d'unes anelles de ferro per poder aixecar l'alternador en el cas convenient.

    Alternador que s'usava per obrir les comportes de la central hidroelèctrica de Flix. De construcció francesa, fou usat al canal de Panamà abans de prestar els seus serveis en la central de Flix.

  • Motor de gas Escuder

    Núm. de registre:  3456
    Datació: 1887 - 1895
    Forma d'ingrés: dipòsit
    Dimensions: 145 x 112 x 80 cm (diàmetre màxim: 133 cm)

    Es tracta d’un dels primers motors de gas construïts a Espanya. Aquest motor es basa principalment en la màquina de vapor i segueix el denominat cicle Otto. Disposa d'un cilindre horitzontal. Utilitza vàlvules de corredissa per aspirar la mescla de combustible i l’aire que penetra en el cilindre, on s'inflama amb guspires elèctriques generades a les bugies mitjançant una bobina i una bateria. Una biela unida al pistó s'enllaça amb la vora d'un gros volant, que regularitza el moviment i produeix una sortida d'energia uniforme, travessat per un eix amb dues rodes d'engranatges que transmet la força de la maquinària moguda pel motor. Un eix horitzontal uneix les dues parts.

  • Roda de calaixos

    Número de registre:  4780
    Datació: 1940
    Forma d’ingrés: compra
    Dimensions: 285 x 262 cm  (diàmetre 250 cm)

    Gran roda circular de fusta amb amplada formada per calaixos del mateix material distribuïts proporcionalment al llarg de tota la circumferència. L'eix central és metàl·lic i partir d'aquest surten, a banda i banda de la roda, diferents travessers de fusta. En un costat de la roda n'hi ha una altra de més petita, destinada a transmetre l'energia produïda.