Tancar menú

Adquisició d'un Hispano-Suiza T60RLA de 1936

Es considera el T60RLA més ben conservat i s'exhibeix a l'exposició "El transport"

El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) ha adquirit un automòbil Hispano-Suiza T60RLA de 1936, un dels últims models produïts per la marca barcelonina de fabricació d'automòbils de luxe. El vehicle s’incorpora a les col·leccions del MNACTEC i ja s’exhibeix de manera permanent a l’exposició “El transport”.

L'automòbil adquirit pel museu es considera el T60RLA millor conservat dels pocs que han pogut arribar als nostres dies. L’excepcional estat de conservació del vehicle permet que encara pugui circular i que hagi pogut ingressar al museu per mitjans propis.

Aquesta adquisició s'emmarca dins d'una línia nova de treball del MNACTEC amb relació a l’emblemàtica marca catalana Hispano-Suiza, de la qual el MNACTEC també conserva l'automòbil Hispano-Suiza T30 o el motor d'aviació Hispano-Suiza 12 Lbr (V12), entre d’altres objectes.

 

Un automòbil per contrarestar la competència nord-americana

El model T60RLA va sorgir com un intent de reacció de La Hispano-Suiza per contrarestar l'èxit que començaven a tenir els automòbils nord-americans al mercat espanyol durant els anys vint del segle passat. En aquest període, el sistema de carreretes havia experimentat un augment considerable gràcies a les inversions de les administracions en infraestructures. Aquest fet havia propiciat un creixement del mercat automobilístic espanyol i les marques americanes, amb preus molt competitius, ho havien sabut aprofitar.

La Hispano-Suiza va voler competir amb les mateixes armes i, per a la construcció del model T60RLA, va utilitzar moltes peces fabricades directament als Estats Units d’Amèrica amb l’objectiu d'abaratir el preu del vehicle. Finalment, l'Hispano-Suiza T60RLA es va introduir al mercat el 1934 amb un preu força ajustat per ser un vehicle de La Hispano-Suiza.

L'automòbil, amb carrosseria tipus "sedan", disposa de tres velocitats i marxa enrere, i el motor desenvolupa una potència de 70 CV a 3.000 rpm, fet que li permet assolir una velocitat màxima de 110 km/h amb un consum mitjà aproximat de 20 l/100 km.

 

Una empresa destacada en la història industrial de Catalunya

La Hispano-Suiza, fàbrica de automóviles S.A. va ser fundada a Barcelona l'any 1904 per un grup d'industrials encapçalats per Damià Mateu i Francesc Seix, i va comptar amb l'enginyer suís Marc Birkigt a la direcció tècnica. L'empresa va tenir una trajectòria fulgurant i l'any 1911 es va internacionalitzar amb l'obertura d'una fàbrica a França. A més d'automòbils, la producció de la Hispano també va incloure motors d’aviació, autobusos, camions i vehicles industrials, entre d'altres.

La Hispano-Suiza es va consolidar ràpidament com una de les marques de fabricació d'automòbils i motors d'aviació més potents i prestigioses del continent europeu i és considerada una de les empreses més destacades de la història industrial de Catalunya.

alt.press-clock  3 de febrer 2023