El Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), el Museu Molí Paperer de Capellades i Eumo han publicat l’obra Cantar i fer paper, de Jordi Castellví i Girbau, que inicia la col·lecció La fàbrica.
Les cançons només obtenen un sentit dins uns contextos i no es pot parlar de música sense parlar de la societat que la fa servir. Avui, les antigues cançons de feina i de festa ens dibuixen el paisatge d'una societat desapareguda que tenia en la poètica elements per a la reflexió sobre els conflictes, les categories socials, les diferències i les desigualtats. Per això, les cançons en els molins paperers trenquen el silenci dels patrimonis industrials que contemplàvem en les seves restes tecnològiques fredes i mudes i ens permeten veure'ls i comprendre'ls en la dimensió del sentiment.
Cantar i fer paper, amb pròleg de Jaume Ayats, és una reflexió antropològica sobre la cançó de tradició oral i la societat dels darrers molins paperers. Presenta unes versions, sovint inèdites, amb una perspectiva diferent de les classificacions folklòriques i palesa el caràcter instrumental de la música i la poètica popular, que era un sistema simbòlic més que un producte estètic.
«Castellví s’allunya de qualsevol concepció de l’estudi de les fonts folklòriques entesa com un intent de conservar una tradició quintaessenciada en les societats rurals. Els textos no ens parlen d’un món que mor i que cal preservar, sinó que són testimoni de l’assimilació i actualització de materials d’èpoques i procedències diverses que es cantaven tanta la feina com en temps de lleure; cançons que se sentien com a pròpies, que experimentaven un procés de canvi continu, i que eren una manera d’explicar-se el propi entorn, de donar forma a conflictes no expressats, repetir esquemes socialitzadors, fer sàtira social o, fins i tot, transgredir les normes.». Maria Toldrà.
Jordi Castellví Girbau (Capellades, 1964) és doctor en antropologia social i cultural. Actualment és professor associat a la Universitat Autònoma de Barcelona.