Finalitza la restauració de l’anunci de Netol

És un testimoni valuós de la publicitat mural que es feia fins ben entrat el segle XX

El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) ha finalitzat el procés de restauració de l'anunci mural de Limpiacristales Netol dels anys 60 aparegut al número 63 del carrer de la Font Vella de Terrassa. L’anunci, que ha recuperat els colors i la forma originals, forma part de les col·leccions del MNACTEC i es mantindrà a l'espai públic de Terrassa.

L’anunci de Netol es trobava en un estat de conservació molt dolent. El suport presentava aixecaments i pèrdua de suport de policromia, fet que en feia perillar la integritat, i acumulava molta brutícia a la superfície. Aquests factors van motivar una intervenció d’urgència per part d’especialistes en conservació-restauració de pintura mural.

La restauració del cartell l’ha dut a terme l’empresa Policomia, sota la supervisió de l’equip de conservació-restauració del MNACTEC. S’ha fet en dues fases i ha durat quatre mesos. La primera fase es va dur a terme a finals de 2022 i va incloure la consolidació i fixació del suport per evitar-ne una major degradació. La segona fase, duta a terme entre febrer i maig de 2023, ha estat la de restauració efectiva, amb la neteja de la pols i brutícia superficial de l’anunci amb mètodes aquosos i la reintegració volumètrica i cromàtica de les zones que mancaven de l’element. Una de les dificultats de la restauració ha estat que era un rètol pensat per durar poc, i per tant, pintat amb materials poc resistents.

Un cop finalitzada la restauració, es preveu instal·lar una teulada de protecció per a l’anunci i es programaran tasques de revisió periòdiques de conservació preventiva per part del MNACTEC.

L’anunci de Netol forma part de les col·leccions del MNACTEC des del mes d’octubre de 2022, quan el propietari de l’edifici on es troba l’anunci mural, Miguel Ángel Salazar, va fer donació de l’element al Museu.

Un testimoni singular de la publicitat mural del segle XX

L’anunci de Limpiacristales Netol, pintat per Josep Font Grau i Josep Font Costa a la segona meitat dels anys 60 del segle XX, va reaparèixer l’estiu de 2022 quan es va retirar la tanca publicitària que l’ocultava. Té unes mides de 6 metres d’amplada per 3 metres d’alçada i està fet amb tècnica manual a base de pintura industrial.

En relació al seu valor patrimonial, l’anunci és un testimoni valuós de la publicitat mural que es feia a les ciutats fins ben entrat el segle XX, un tipus de publicitat comercial urbana avui desapareguda en la majoria de les ciutats catalanes. Entre els motius per conservar-lo hi ha el perill imminent de risc de pèrdua, la singularitat i unicitat de l’anunci i el seu retorn social pel fet d’estar situat al centre de Terrassa.

L’empresa Netol va ser fundada l’any 1916 pels empresaris catalans Josep Fresneda i Alfons Loran, i va tancar a la dècada de 1990. Va ser una marca molt popular, que va tenir com a producte estrella l’abrillantador de metalls, però també va fabricar altres productes d’adrogueria. La imatge publicitària del majordom amb grans galtes, dissenyada cap a 1919, va esdevenir la imatge icònica de la marca i és un dels segells més emblemàtics de la història de la publicitat. Les campanyes publicitàries de Netol van incloure anuncis de pintura mural arreu de l’Estat, així com anuncis de llauna litografiada, anuncis als tramvies, reproduccions a mida natural en cartró del famós majordom a les entrades de botigues o també termòmetres publicitaris en ferro esmaltat.

Posada en valor del patrimoni de la societat industrial

L'adquisició de l'anunci per part del MNACTEC forma part d'una de les línies estratègiques d'actuació del Museu que se centra en posar en valor i protegir el patrimoni de la societat industrial que es troba en ciutats i pobles de Catalunya.

Dins d'aquesta mateixa línia, el MNACTEC va iniciar l'any 2017 Museu al carrer, un projecte de participació ciutadana per inventariar, georeferenciar i posar en valor el patrimoni de la societat industrial que es conserva als pobles i ciutats de Catalunya. Actualment el projecte compta amb més de 1.780 elements inventariats per 266 col·laboradors. La segona part del projecte Museu al carrer, que s’ha iniciat enguany, consisteix en valorar quins dels elements d’arreu de Catalunya recollits al projecte són els més destacats i singulars per protegir-los i, si cal, catalogar-los.

press-clock 25 de maig 2023