Tancar menú

El MNACTEC inaugura l’exposició "La revolució de l’automòbil"

L’exposició presenta una mostra representativa dels vehicles fabricats a Catalunya entre 1890 i 1936

El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) ha inaugurat l’exposició de llarga durada “La revolució de l’automòbil. Els inicis de la indústria del motor a Catalunya”. S’hi presenta una mostra representativa dels vehicles fabricats a Catalunya entre 1890 i 1936, un període molt destacat de la indústria de l’automoció catalana. 

La invenció de l'automòbil va representar una revolució transcendental, que va transformar la societat en múltiples aspectes. Gràcies al seu desenvolupament industrial previ, Catalunya va esdevenir pionera en la fabricació d’automòbils a la península ibèrica. Des de finals del segle XIX fins la dècada de 1930, la indústria catalana va desenvolupar des dels primers vehicles autopropulsats de l’Estat fins als màxims exponents de la indústria del motor en l’àmbit internacional, amb marques tan representatives com Hispano-Suiza o Elizalde.

En l’exposició s’exposen sis vehicles de fabricació catalana: una rèplica de l’automòbil Bonet (1890); la motocicleta Villalbí (1904); els automòbils HP16 (1919) i T60RLA (1936) d’Hispano-Suiza, el xassís Elizalde 23/26 (1920-22) i l’automòbil Nacional Pescara (1929). 


Sis vehicles per recórrer els inicis de la indústria de l’automoció 

  • Rèplica de 1990 de l’automòbil Bonet de l’any 1890, el primer vehicle propulsat per motor de combustió interna fabricat a la península Ibèrica. El tricicle Bonet està equipat amb tres rodes de carro recobertes de cautxú que, originalment, havien de ser quatre i que estan disposades d’una manera diferent a la tradicional: la roda del darrere és la que funciona com a propulsora, mentre que les dues davanteres regulen la direcció. El vehicle exposat és una rèplica construïda l’any 1990 per Salvador Claret. 

  • La motocicleta Villalbí de 1904, la primera motocicleta fabricada a l’Estat espanyol. La motocicleta és obra del mecànic Miquel Villalbí que, motivat per les novetats tècniques i científiques que va veure a l’Exposició Universal de París de 1889, va decidir construir una motocicleta al seu taller amb un procés de fabricació totalment artesanal. La majoria de les peces les va construir el mateix Villalbí i només se’n van fabricar sis exemplars. 

  • L’automòbil Hispano-Suiza HP16 de 1919, el primer Hispano-Suiza que va incorporar un motor de tècnica avançada, el tipus 30, responsable en gran mesura de l’èxit que la marca va aconseguir els anys següents. El motor del model HP16 tenia quatre cilindres verticals disposats en línia, 2.952 cc i una potència de 52 CV, i podia arribar a una velocitat màxima d’uns 120 km/h. Hispano-Suiza és una de les marques més destacades de la història de l’automobilisme a Catalunya. 

  • El xassís Elizalde 23/26 de 1920-22, utilitzat per l’empresa tèxtil Boada per a un vehicle de repartiment fins a l’any 1963. L’any 1909 l’enginyer industrial Arturo Elizalde va fundar l’empresa Elizalde, que va destacar per les seves constants innovacions tècniques en la fabricació de vehicles. Com altres marques, Elizalde venia els xassís dels seus vehicles sobre catàleg. 

  • L’automòbil Nacional Pescara de 1929, un cotxe de curses que va obtenir grans èxits en competicions internacionals. L’any 1929, Raúl Pateras-Pescara, marquès de Pescara, va fundar amb el seu germà la “Fàbrica Nacional de Automóviles, S.A.”, coneguda com a «Nacional Pescara». L’empresa es va enfocar en la fabricació de cotxes de luxe i automòbils de competició, però tan sols va produir una desena d’automòbils. El vehicle del MNACTEC és l’únic exemplar complet que es conserva d’aquesta marca catalana. 

  • L’automòbil Hispano-Suiza T69RLA de 1936, amb què La Hispano-Suiza feia front a la competència nord-americana. Caracteritzat per una carrosseria elegant i sinuosa, el cotxe disposa de tres velocitats i marxa enrere. A aquest model, Hispano-Suiza va utilitzar peces fabricades directament als Estats Units amb l’objectiu d’abaratir el cost del vehicle, que es va introduir al mercat l’any 1934 amb un preu força ajustat per als estàndards de la marca. 

alt.press-clock  21 de març 2025