Premi als projectes tecnològics educatius del MNACTEC

Rep un dels guardons del Premio Iberoamericano de Educación y Museos 2014

El Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) ha estat guardonat amb el V Premio Iberoamericano de Educación y Museos pel seu projecte “Eines tecnològiques als museus científics: educació dins i fora de l’aula”. Aquest premi el concedeix el programa Ibermuseos, una iniciativa de cooperació dels països iberoamericans per al foment de polítiques públiques en l’àmbit dels museus.

El V Premio Iberoamericano de Educación y Museos premia projectes museístics de caràcter educatiu que afavoreixin el desenvolupament personal i la cohesió social. S’han presentat als premis més de 130 projectes de 14 països iberoamericans, que han estat avaluats per un comitè tècnic format per especialistes de 10 països iberoamericans (Argentina, Brasil, Xile, Colòmbia, Equador, Espanya, Mèxic, Perú, Portugal i Uruguai).

El projecte del MNACTEC ha quedat en quart lloc dins dels 13 projectes finalistes premiats, essent el primer dels dos finalistes espanyols. La dotació del premi és de 5.000 dòlars.

 

El projecte premiat del MNACTEC

El projecte “Eines tecnològiques als museus científics: educació dins i fora de l’aula” és un projecte lúdic-instructiu adreçat als joves, com a complement de la seva educació formal, i a les famílies per contribuir en l'educació no formal en el lleure des dels museus científics. El projecte es concreta en quatre accions que combinen el territori presencial –museu i ciutat– amb les tecnologies digitals a través d'Internet i d'aplicacions en mòbils intel·ligents:

  • Terrassa Augmentada: Aplicació per a mòbils (IOs i Android) i iPads que ofereix un itinerari per la ciutat industrial i modernista mitjançant realitat augmentada, multimèdia, àudio i imatges històriques.
  • Concurs audiovisual EgaREC: Premia audiovisuals creats per alumnes d'instituts o/i individus de totes les edats. Vídeos de menys d’un minut, sobre el MNACTEC, la Fira Modernista i el patrimoni industrial de Terrassa.
  • El Fotocroma: Un plató per als visitants en un escenari del Museu. Un iPad permet seleccionar imatges actuals i passades d'objectes i paisatges recreats per una artista fotògrafa. Els grups escolars i el visitant individual fan les seves fotos i les comparteixen a les xarxes socials. Accessible també per telèfons intel·ligents a través de l’App del MNACTEC.
  • L’App del MNACTEC i les visites autoguiades: S'aconsegueix mitjançant la combinació de www.labonavida.cat (per a docents, amb propostes participatives i jocs per a joves) amb una visita temàtica transversal a les exposicions permanents. El Museu ofereix dispositius i formació del professorat perquè sigui autosuficient i condueixi els seus alumnes dins del Museu.
     

El projecte s’emmarca en una de les línies estratègiques del MNACTEC sobre eines tecnològiques, que desenvolupa en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Aquestes eines s’ha desenvolupat amb subvencions de lliure concurrència de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) i el programa CreativeCH dins del 7è Programa Marc de la Unió Europea “Ciència en societat”.

 

04/11/2014

press-clock 14 de novembre 2014