Text i fotos Equip Recstores

Patrimoni industrial, arquitectura, història, urbanisme i moda es donen la mà al barri del Rec d’Igualada

Un dels primers llibres d’història de la ciutat d’Igualada parla de l’existència del Rec l’any 1212, tot i que aquest canal ja està documentat un segle abans. Seguia el traçat de la ciutat per la cara sud, davant del riu Anoia, abastia els horts i accionava l’important molí de l’Abadia. Aquesta canalització primitiva va permetre, al segle xiv, la instal·lació de blanquers i teixidors de llana.

Cap al segle XVIII les adoberies ja estaven situades prop del Rec. Ocupaven uns edificis funcionals propis de l’època preindustrial, i tenien elements comuns com els clots per preparar i adobar la pell, que es trobaven en grans sales de planta baixa construïdes amb voltes de pedra, o els assecadors de pells, situats en llocs més elevats i ventilats. Algunes d’aquestes adoberies més antigues encara es conserven. Els blanquers, per la seva banda, van construir edificis d’una estètica industrial impecable, amb elements modernistes.

Amb la industrialització, van arribar les cotoneres i els vapors, que també van deixar una petjada arquitectònica tan notòria com la Igualadina Cotonera, el Vapor de Baix o Cal Boyer, on actualment hi ha el Museu de la Pell. Alguns, malauradament, han desaparegut. L’activitat va continuar amb noves fàbriques i amb edificis d’altres activitats, com l’Electra Igualadina, el Celler del Sindicat de Pagesos o la Farinera.

Aquesta plenitud de la indústria adobera del segle XIX, amb més de 300 adoberies de pell, va iniciar una lenta decadència al segle XX i fins avui. Actualment, hi ha unes 28 fàbriques en actiu que són encara el motor econòmic del barri. De fet, a Igualada es va construir un important clúster de la indústria de la pell de qualitat amb empreses que exporten arreu del món. Al Rec conviuen, doncs, les fàbriques en actiu amb edificis desocupats.

Rec.0, el projecte

L’any 2009, un grup de sis persones, professionals de diferents àmbits —màrqueting, disseny, art i comunicació—, vam voler tirar endavant un projecte que donés visibilitat a aquest patrimoni en un moment que el barri del Rec es veia amenaçat per un pla d’ordenació urbanístic molt agressiu. Volíem fer alguna cosa que donés visibilitat a aquesta zona, ja que ni la mateixa ciutat d’Igualada li donava un valor més enllà del que era estrictament industrial. Vam posicionar-nos contra un POUM gestat des de l’Administració que convertia el barri en un espai urbà sense encant, amb avingudes i construccions noves, i deixava quatre edificis testimonials. Vam posar diverses idees sobre la taula, però no es tractava d’explicar una sortida pel barri, sinó que ho volíem exemplificar. Fem-ho i serà real. Vam voler reinventar el Rec per demostrar que és un espai d’atracció enorme.

La moda és un concepte molt atractiu per la seva energia creativa. Només cal veure les produccions  d’alguns dissenyadors que estan a la frontera amb el món de l’art. D’altra banda, tradicionalment Igualada ha estat una ciutat amb molta indústria tèxtil, i era molt coherent dotar-la d’aquest tipus de contingut. Vam apostar, doncs, pel concepte de pop-up store, o botiga efímera. L’any 2009 vam definir el que seria el primer Rec.0, vam llogar alguns locals i vam decidir tirar-ho endavant. Per liderar les pop-up stores necessitàvem dissenyadors i marques de prestigi disposades a innovar i arriscar-se en una nova fórmula, empreses creatives i ben posicionades al mercat de la moda, amb capacitat d’atraure gent. Vam aconseguir convèncer marques tan importants com Sita Murt, Textura o Antonio Miró perquè vinguessin a vendre els seus estocs en un barri vell d’una ciutat de l’interior de Catalunya com és Igualada. Alguna cosa els devia atrapar, i gràcies a la valentia d’aquests primers creadors que van apostar per nosaltres, va néixer Rec.0, que s’estructura en tres eixos:

El patrimoni és el marc de l’esdeveniment: el barri del Rec i els seus espais autèntics: carrerons, patis i adoberies, passatges, patis interiors, llambordes i horts. El segon eix és la moda. El model de distribució que proposem permet una comunicació directa de la marca amb el consumidor utilitzant un llenguatge més arriscat. Això, marques internacionals com Levi’s o Adidas ho han entès i han fet de les seves pop-up stores una declaració d’intencions. També la moda d’autor ha trobat el seu espai al Rec, un esdeveniment amb un públic transversal.

La creativitat és la tercera pota del festival. Quan vam decidir tirar endavant aquest projecte la manca de recursos econòmics va marcar una manera de fer. La imaginació ha hagut d’omplir els buits, i això és el que intentem fer: tenir una mirada fresca per poder veure-hi una mica més enllà dels convencionalismes.

Rec.0, el festival

Actualment Rec.0 s’ha convertit en un festival comercial amb una oferta cultural paral·lela molt rellevant: concerts, recitals de poesia i exposicions es concentren en tres escenaris distribuïts pels patis industrials del circuit. Cal esmentar també l’oferta gastronòmica, el Rec Street Food, que és un altre pol d’atracció per als visitants. Sense adonar-nos-en, Rec.0 ha inventat un nou concepte de retail que té com a base un escenari, el barri del Rec, autèntic i únic. Bona part de la memòria de la ciutat és a les parets de les adoberies, on han treballat generacions d’igualadins. Aquestes arrels ara contribueixen a fer coses noves que també tenen una gran repercussió a la ciutat. Rec.0 és un producte del mateix barri, un esgraó més generat per la intensitat d’aquest territori. L’equip que organitzem Rec.0 ens sentim orgullosos d’haver pogut intervenir, encara que sigui de manera efímera, en el recorregut vital del Rec.

 


Dades pràctiques

Rec.0 Experimental Stores
Del 7 al 10 de novembre, de 10 a 21 h al barri del Rec d’Igualada.