Les famoses pastilles negres en forma de rombe formen part de l’imaginari col·lectiu. Aquest producte tan popular per alleujar la tos i el mal de gola es va començar a elaborar tot just fa 110 anys, en una farmàcia del barri barceloní de Gràcia.

Text Redacció | Fotos Josep Asensi / Juanola

Poc s’ho devia pensar, el farmacèutic Manuel Juanola Reixach, que el producte que havia començat a produir i comercialitzar a la seva farmàcia de Gràcia l’any 1906 tindria la repercussió i la trajectòria que ha tingut, que el fa vigent encara avui pràcticament amb la mateixa fórmula del primer dia. En aquell temps, la capsa de sis grams de pastilles per calmar la tos costava 2,5 cèntims. El producte era una novetat; en tan sols un any se’n va vendre 100.000 capsetes, i el 1906 es va arribar a tota una fita, quan es va arribar als quatre milions de pastilles venudes.

Sens dubte, el públic apreciava l’eficàcia d’aquest remei balsàmic de producció artesanal que era fàcil d’administrar. La combinació de regalèssia, mentol, eucaliptus i altres olis essencials donava lloc a un sabor molt peculiar i molt apreciat ja en aquella època, especialment per als infants, que devien celebrar que, a la fi, hi hagués un medicament dolç.

PIONER DEL CINEMA PUBLICITARI

Llauna, dècada de 1920

Ara bé, a més de ser un farmacèutic brillant, Manuel Juanola va demostrar tenir dots comercials, perquè va veure la utilitat de regalar mostres —en feia arribar a tots els clients potencials: cantants, mestres, locutors, dependents…—, i, sobretot, perquè va crear una imatge publicitària molt vistosa, ja sigui en els anuncis a la premsa, ja sigui en la producció de fullets i de cartells. Cal destacar, a més, que la marca Juanola es va convertir en pionera del cinema publicitari, perquè ja l’any 1908, als cinemes de Barcelona, es projectaven imatges fixes del producte i de les seves propietats curatives.

LES CAPSETES, OBJECTES PREUATS DELS COL·LECCIONISTES

Mentre la fórmula farmacèutica d’aquestes pastilles ha romàs pràcticament immutable, així com el color negre i la forma romboïdal, l’embalatge ha anat evolucionant. Al llarg del temps, la capseta s’ha anat modernitzant sobretot pel que fa als materials emprats. Recentment, s’ha tendit a recuperar les formes i els grafismes antics, utilitzant la nostàlgia com a recurs publicitari. Les capsetes antigues són objectes preuats de col·leccionista.

A principis del segle xx, la marca Juanola va ser pionera del cinema publicitari, perquè va aprofitar les sessions de cinema per projectar imatges fixes del producte i de les seves aplicacions.

UN CREIXEMENT IMPARABLE

Llauna, dècada de 1990.

L’any 1912 Juanola va registrar el seu producte com a especialitat farmacèutica, de manera que de seguida les pastilles es van vendre a totes les farmàcies barcelonines. A principis de la dècada de 1930 es distribuïen per tot Espanya. Llevat d’un impàs durant la Guerra Civil, no van deixar de comercialitzar-se mai, i sempre han seguit a mans de la família. D’aquella època és coneguda l’anècdota d’un capellà barceloní que amagava les hòsties sagrades en una capseta de les famoses pastilles perquè ningú no les hi pogués trobar.

Passada la guerra, a causa de les dificultats per seguir produint la capseta d’alumini inicial, se’n van haver de produir de suro i de paper premsat, però de seguida l’empresa va remuntar. L’any 1940 es van inaugurar unes noves instal·lacions, també a Gràcia, per abastir la demanda creixent, ja amb una producció mecànica. Avui, la producció es fa en una fàbrica moderna a Sant Quirze del Vallès, i des del 1998 l’empresa està integrada en un grup farmacèutic multinacional, Angelini-Farma Lepori. Tanmateix, no ha perdut l’essència familiar, la fórmula original ni la imatge acurada de marca.