Le MNACTEC est fermé pour construction du 20 octobre 2025 au 30 juin 2026.
Nous continuons d'être actifs avec des activités pour les centres éducatifs, les ressources en ligne, le MNACTEC Bus et les réseaux sociaux !
De Ferran Modinos Martínez i Cèlia Mallafrè Balsells. Edita MNACTEC, 2024.
Les Terres de l’Ebre, formades per la Ribera d’Ebre, la Terra Alta, el Baix Ebre i el Montsià, han patit despoblament en les darreres dècades. Històricament dedicades a l’agricultura, la mecanització i industrialització van canviar la seva economia i relació amb el riu Ebre. El sistema ferroviari inclou línies com la Tarragona-València, la Reus-Zaragoza i la Val de Zafán, que han deixat un important patrimoni arquitectònic, tot i que en estat de deteriorament.
Un inventari recent va revelar que les línies actives estan en pitjors condicions que les inactives, amb estacions petites especialment afectades. Ponts i túnels són essencials per superar la geografia de la zona, però la manca de manteniment ha accelerat el seu deteriorament. Aquest estudi proposa recuperar les línies desactivades per a ús turístic i millorar les operatives per reforçar la connectivitat. Per conservar aquest patrimoni, s’ha creat una guia de bones pràctiques. La seva preservació i reutilització podrien revitalitzar la regió, millorant la qualitat de vida i donant un nou valor cultural i social a les infraestructures ferroviàries.