L’àrea d’Acció educativa del mNACTEC ha creat diverses propostes didàctiques al voltant de l’exposició, adreçades als diversos nivells educatius:

VISITA GUIADA “Leonardo da Vinci: el geni i els inventS”

Recorregut guiat per la mostra formada per maquetes dels invents de Leonardo da Vinci, que permet conèixer el geni de la Il·lustració i la seva obra. Observarem 40 maquetes de les màquines, basades en els seus estudis de màquines en moviment i recollides en els seus còdexs.

Activitat adreçada al cicle mitjà i al cicle superior d’educació primària.

Taller: “Les màquines de LeonardO”

En aquest taller els alumnes observaran i experimentaran el funcionament i els mecanismes de les màquines de Leonardo a partir de l’exposició “Leonardo da Vinci: El geni i els invents”. Els alumnes muntaran, organitzats en grups, alguns d’aquests enginys com l’escala d’assalt o el pont giratori.

Activitat adreçada al cicle superior d’educació primària.

VISITA TEATRALITZADA “Leonardo da Vinci, un geni curióS”

Visita teatralitzada per al públic escolar a l’exposició temporal “Leonardo da Vinci: El geni i els invents”. L’objectiu d’aquesta activitat és donar a conèixer la part més humana i creativa de l’inventor Leonardo da Vinci.

Els alumnes faran un recorregut per l’exposició de la mà d’un educador; durant la visita descobriran el personatge de Leonardo da Vinci, que anirà apareixent en els moments que es trobin davant d’un conflicte creatiu per resoldre. Es potenciarà un recorregut transversal d’art i ciència, de la mà de l’home que va fer volar la seva imaginació.

Els alumnes observaran i podran comprendre invents relacionats amb la mecànica, la geografia, l’arquitectura o les matemàtiques. La idea és que relacionin els invents de Leonardo en el present, les seves aplicacions a l’actualitat, a fi de tenir una visió calidoscòpica d’aquesta important figura del Renaixement.

Activitat adreçada al cicle mitjà i al cicle superior d’educació primària i al 1r cicle d’ESO.

VISITA GUIADA “Leonardo da Vinci: una ment il·lustradA”

Acompanyats per un monitor, visitarem i observarem una mostra formada per 40 creacions de Leonardo, que permeten als alumnes conèixer el geni de la Il·lustració i la seva obra. Veurem rèpliques de màquines, mecanismes i maquetes extrets dels documents i manuscrits de Leonardo: els famosos còdexs de Leonardo da Vinci.

Activitat adreçada a ESO, batxillerat i cicles formatius.

Taller: “Els secrets de Leonardo” (1r, 2n i 3r d’ESO)  

Són activitats transversals, petits projectes i experiències que vinculen diverses competències de l’alumnat. La idea és connectar el coneixement fragmentat i parcel·lat que sovint es dóna a les matèries a classe amb tallers que fomentin l’humanisme del propi alumnat i que es poden adequar als interessos personals de cada alumne o als curriculars dels docents.
Es faran les següents activitats:
1. Art, invents i escriptura especular: activitat interdisciplinària i creativa on els alumnes realitzaran ells mateixos una làmina (dibuix) sobre un dels objectes de l’exposició, i afegiran finalment els comentaris i explicacions sobre l’objecte triat fent escriptura especular.
2. La física i la tècnica del fregament: estudi experimental del fregament seguint els models de Leonardo dels seus paracaigudes. Els alumnes construiran una maqueta del paracaigudes de Leonardo i contrastaran el seu funcionament i efectivitat, fent mesures amb de la cinemàtica de la caiguda lliure, amb un model més modern de paracaigudes.

Activitat adreçada a 1r, 2n i 3r d’ESO.

TALLER: “ELS SECRETS DE LEONARDO” (4t D’ESO i batxillerat)  

Activitats transversals que fomenten l’adquisició de les competències STEAM, en ciències, tecnologia, arts i matemàtiques. Es farà a través de les dues activitats següents, integrades en un mateix taller, i relacionades amb la figura i invents de Leonardo. Inclou les activitats:

1.- Desxifrant l’escriptura de Leonardo: petita introducció a la paleografia i a desxifrar manuscrits. Farem una introducció a la recerca filològica fent una ullada als manuscrits conservats més rellevants de Da Vinci tot emprant-hi la metodologia que fan servir els especialistes per a interpretar-los, fent petits exercicis pràctics amb les còpies traduïdes de l’italià conservades a la Biblioteca Nacional i amb els textos propis de la exposició.

2.- Creativitat científica i tecnològica: Com funcionen els principals mecanismes de Leonardo da Vinci? Com dissenyem un mecanisme? Ens endinsarem en les principals tècniques de Leonardo per a idear un prototip i dissenyar-lo, seguint la construcció de prototips (kits) del propi Leonardo i reflexionant sobre els mecanismes estudiats, així com les diferències entre la construcció de maquetes i d’elements reals a escala. A partir d’aquesta metodologia, proposarem que l’alumne imagini i faci una làmina a l’estil de Leonardo sobre un invent, i es converteixi així en inventor i creatiu.

Activitat adreçada a 4t d’ESO i batxillerat.