Mapa del patrimoni industrial de Catalunya

150 elements imprescindibles

Viaducte dels Masos

  • Viaducte del Masos

    Panoràmica del viaducte dels Masos.

    © Teresa Llordés

Per què visitar-lo?

Element històric i industrial destacat.

La curiositat

L'originalitat del pont.

En quin moment visitar-lo?

Al llarg de tot l'any.

La línia de ferrocarril de Tarragona a Saragossa travessa el terme de Duesaigües per Reus i Móra la Nova, i disposa d’un baixador en servei. Per salvar els dos barrancs que hi ha, el 1889 es construïren dos viaductes de pedra, amb 14 arcades l’un i 9 l’altre. El dels Masos és el més llarg, amb 218 metres i una alçada màxima de 36 metres. Està realitzat amb maçoneria de carreus en els angles i maó vermellós en els paraments i les voltes. El viaducte dels Masos destaca pel seu perfil corb i els seus arcs són poc rebaixats i semicirculars, tal com acostumen a ser aquestes construccions.

Durant la guerra civil, Duesaigües fou bombardejat per l’aviació nacional, ja que aquests ponts eren un important objectiu militar. Al final de la Batalla de l’Ebre, a la tardor del 1938, el pont gran fou dinamitat pel bàndol republicà. Reconstruït en acabar la guerra, encara hi podem veure al bell mig la gran cicatriu blanca d’aquella desfeta. És una obra emblemàtica i singular de l’enginyeria civil catalana.

  • 1889
  • Salva el barranc dels Masos i d’en Seuba, a tocar de la carretera T-313, a la sortida del poble de Duesaigües.