Mapa del patrimoni industrial de Catalunya

150 elements imprescindibles

Túnel de Montgat

  • Túnel de Montgat

    El túnel de Montgat.

    © Jaume Matamala

Per què visitar-lo?

Primer túnel ferroviari que va existir a la península ibèrica.

La curiositat

La originalitat del túnel.

En quin moment visitar-lo?

Al llarg de tot l'any.

El túnel de Montgat és la infraestructura ferroviària més antiga que es conserva a la península Ibèrica. Té una llargada de 127 metres i es tracta d’una infraestructura encara en ús, tot i haver sofert successives transformacions fruit dels avatars històrics i de les necessitats del servei. Acabat de construir el 12 de maig del 1848, és l’únic túnel existent de la que va ser primera línia peninsular, projectada seguint la línia de la costa en terrenys de domini públic entre les localitats de Barcelona i Mataró.

Aquest traçat tan sols es veia interromput per la mola del denominat turó de Montgat, un promontori rocós format per granits paleozoics que va ser necessari perforar. Els treballs per a formar el túnel van ser rudimentaris, ja que fins a l’any 1861 no van començar a utilitzar-se les perforadores mecàniques d’aire comprimit.

Des de finals dels anys 1990 les vies tenen les mides adaptades a les exigències de gàlib dels vehicles moderns.

  • 1848
  • A tocar de l’antiga carretera N-II, entre Montgat i Badalona, i molt proper al passeig marítim i al carrer Marina.
  • BCIL (670-I de data 09.10.1997)