Mapa del patrimoni industrial de Catalunya

150 elements imprescindibles

Túnel de L’Argentera

  • Túnel de La Torreta

    Una de les boques del Túnel de la Torreta.

    © Teresa Llordés

Per què visitar-lo?

Element històric i industrial destacat.

La curiositat

La originalitat del túnel.

En quin moment visitar-lo?

Al llarg de tot l'any.

El Túnel de L’Argentera fou un dels més importants del segle XIX. L’obra va anar a càrrec d’Eduard Maristany i Gibert i fou encarregada per la companyia del ferrocarril de Madrid-Zaragoza-Alicante (MZA). Les obres van iniciar-se el 1883 i el túnel, també conegut com la foradada de l’Argentera, es va inaugurar el 1890. Els 4.043,75 metres de llargada el van fer el túnel més llarg de la península Ibèrica fins a l’any 1957.

Es va tractar d’una obra d’enginyeria molt important a l’època, per la qual cosa Maristany va esdevenir una autoritat en ferrocarrils i va arribar a ser director general de la Compañía de Ferrocarriles MZA. A instàncies d’un nombre elevat de persones lligades al ferrocarril, el rei Alfons XIII li va atorgar el títol de Marquès de l’Argentera l’any 1918. És una de les infraestructures ferroviàries i d’enginyeria civil més destacades de Catalunya.

  • 1883-1890
  • Eduard Maristany i Gibert
  • Entre l’Argentera i Pradell de la Teixeta