Mapa del patrimoni industrial de Catalunya

150 elements imprescindibles

Estació del Nord

  • Estació del Nord

    La façana d’estil eclèctic de l’Estació del Nord.

    © Bob Masters (Servei de Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya)
  • Estació del Nord

    Panoràmica dels tres espais que formen l’Estació del Nord.

    © Bob Masters (Servei de Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya)

Per què visitar-lo?

Element històric i industrial destacat.

La curiositat

La façana principal.

En quin moment visitar-lo?

Al llarg de tot l'any.

L’Estació del Nord, també coneguda com estació de Vilanova, és una edificació classicista projectada per l’enginyer Pedro Andrés i Puigdollers construïda l’any 1862. S’ubicà a la vora d’on es construiria l’Arc de Triomf de l’Exposició Internacional de 1888, al carrer de Vilanova. Avui dia és un espai soterrat, però originalment era a l’aire lliure.

Se n’ha conservat la interessant façana original, obra de Demetri Ribes, tot i que es troba parcialment soterrada degut als canvis de rasant. Aquesta part de l’edifici presenta la curvatura característica de les estacions ferroviàries. Conté elements de la Sezession vienesa i referències de la tradició modernista local, amb notables treballs ornamentals de vidre, ferro, fusta i ceràmica, parcialment conservats. La façana i els espais més característics corresponen al cos central, que acollien el vestíbul i les taquilles.

L’estació va ser ampliada el 1910 amb la construcció de la gran coberta amb estructura metàl·lica i vidre que s’hi veu actualment. L’accés principal es va construir l’any 1912. L’any 1972 es va reformar per passar a ser una estació d’autobusos, i també s’hi van construir una caserna de la Guàrdia Urbana i un gimnàs, on es van disputar les proves de tenis taula durant els Jocs Olímpics de l’any 1992.

  • 1862-1910-1915
  • Pedro Andrés i Puigdollers; Demetri Ribes i Marco
  • BCIL (4157-I de data 26.05.2000)